Perkahwinan Dalam Masyarakat India

By | 08/09/2014

mwsho2

 

 

Sabtu lepas rakan pejabat saya bertunang, itu adalah berita yang mengejutkan buat saya. dalam diam-diam di tambah dengan kesibukan kerja sempat dia buat bersiapan pertunagan. apa pun saya tumpang gembira buat dia.

kalau ikutkan saya lama dah kenal dia sejak 2009 lagi masa saya baru masuk kerja lagi memang saya kerja satu jabatan dengan dia .. lebih kurang macam tuh lah … dan kisah percintaan rakan saya yang lepas bukan sebab family tapi kalau ikut adat mereka.. mereka tak sesuai untuk bersama.

kang ada yang musykil kenapa ada adat begitu bagai … rakan saya nieh adalah india jadi sebab tu banyak adat yang perlu mereka ikut sama jugak kalau mereka nak kawen. oleh sebab saya nak tahu apakah yang memboleh kan mereka berkahwin saya pergi lah tanya bos saya… jadi sini saya kongsi kan dengan korang.

mengikut adat kaum india sebelum mereka berkahwin mereka akan pergi jumpa sami untuk melihat sama ada pasangn yang akan berkahwin tu sesuai bersama atau tidak, kata bos saya ada 12 pekara penting yang perlu ada untuk membolehkan mereka berkahwin…

– hubungan seksual : maksudnya pasangan ini mempunyai hubungan seksual yang sangat baik untuk jangka masa yang panjang kira nya tak ada masalah kesihatan lah macam tuh.

Рpanjang usia : pasangan ini mempunyai usia yang panjang hingga ke hari tua mereka bukan lepas kawen atau 10 tahun kawen mereka tak panjang umur ..  kiranya mereka boleh sehidup semati hingga hari tua.

– anak : mereka mampu mempunyai anak walaupun tak ramai tapi akan ada anak lepas kawen

– persefahaman : mereka mempunyai persefahaman yang baik macam tak cemburu tak tentu pasal atau emosi tak tentu hala

 

Ada lagi satu yang bos saya sebut tapi saya tak ingat apa .. lebih kurang macam tuh lah kalau ada semua tu baru mereka sesuai bersama … kalau 5 yang penting tu tak ada memang mereka tak akan kawen. dalam kes kawan saya ni girlfriend dia yang lepas baik memang baik cantik memang cantik tapi tu lah mereka tak sesuai bersama bila mereka pergi jumpa sami.

lain budaya lain adatnya, bila boleh belajar adat kaum lain rasa best pulak ye lah sekurang-kurang nya kita ada pengetahuan.. benda yang saya tak tahu saya tanya mereka macam tu jugak dengan mereka …

 

2 thoughts on “Perkahwinan Dalam Masyarakat India

  1. Anarm

    Perkahwinan ni bukan perkara main2.. Kalau tak sesuai macam-macam boleh jadi.. Tapi bila dah kahwin, kenalah sesuaikan jugak.. Setiap orang ada kekurangan dia.. Pasangan akan melengkapi apa yang kurang tu dan kena terima kekurangan yang ada pada pasangan masing2..
    Anarm recently posted…Pengalaman Buat Qurban di KembojaMy Profile

    Reply
    1. Namia Cinta Post author

      memang lah pasangan akan melengkapi selepas perkahwinan dan baik atau buruk pasangan kena terima. tapi tuh lah kan lain bangsa dan agama lain caranya …

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.