“Jangan Tegur”

By | 11/12/2013

 

sunyi

 

 

Orang tua-tua kata kalau kita “nampak” apa-apa dalam perjalanan menuju ke destinasi kita jangan “tegur” diamkan saja apa yang kita nampak. andai kita tegur pasti akan “jadi sesuatu”

oleh di sebab kan saya ini di lahirkan di zaman moden dan sikit tak berapa nak percaya benda-benda macam tu walaupun tahu “benda” tu memang ada jadinya bila berlaku pada diri sendiri baru lah percaya sikit.

baru-baru ini saya travel ke satu tempat bersama kawan-kawan saya, dalam perjalanan dah macam-macam hal jadi, perjalanan yang sepatutnya singkat jadi terlalu lama rasanya .. bila sampai ke destinasi tak jumpa jalan …. bila penujuk jalan sampai baru lh sampai ke destinasi itu pun terasa ada yang tak kena pada hal suda lalui jalan itu sebelum penujuk jalan tiba.

okey lh akhirnya tiba juga ke destinasi dengan selamat .. lepas letak barang tanpa berehat terus keluar semula utuk makan sebab masing-masing memang dah lapar gila … lepas makan malam kita orang ambil keputusan pergi ke satu tempat sekitar kawasan itu … jeng jeng jeng di sini lah semuanya bermula ….

dalam perjalanan secara tiba-tiba kawan saya terkata “ada sesuatu” secara spontan .. dalam hati rasa nk marah tapi tak terkeluar pulak suara …. jadi masing-masing diam kan diri tanpa bersuara …. saya yang duduk di belakang dah terasa resah sebab terasa lama perjalanan sedangkan kalau itu penujuk arah hanya kejap saja ke destinasi itu ….

memnag tak terfikir nak hubungi penujuk jalan untuk bertanya arah .. tapi tiba-tiba penujuk arah sms bertanya kan kita orang di mana sebab terlalu lama belum tiba lagi.. bila kita orang bagi tahu lokasi kita orang dia terkejut sebab suudah terlepas sangat jauh …. jadi kita orang patah balik tapi still tak jumpa jalan yang di maksudkan….

sebenarnya kita orang berpusing-pusing di kawasan yang sama walaupun jalan itu adalah jalan lurus tanpa selekoh segala bagai .. kiri kana tiada kenderaan kalau ada pun “mungkin” kereta-kerta tu tak nampak kita orang… di situ segala surah yang terlintah di fikiran di baca …

bila kita orang sudah keluar “dari kawasan” tu baru terasa lega dan apa yang kita orang nampak adalah simpang yang sepatutnya seperti yang menujuk jalan bagitahu …. tapi kita orang tak terus kan perjalanan pun terus pulang ke rumah ..

moral of the story kalau pergi ke tempat yang tak biasa kita pergi sila jaga tingkah laku dan percakapan dan paling penting jangan “tegur” apa-apa yang kita nampak ….

 

2 thoughts on ““Jangan Tegur”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.