Bukan Dengan Menghina

By | 28/09/2013

Media sosial lebih pantas dari berita nampaknya, belum keluar di siaran berita sudah keluar di social media .. jadi tak payah tengok berita lepas nie lah kan?

Best ke tulis aib orang di social media?
pernah rasa sakit hati tak bila ada orang lain yang sebarkan aib kita di social media mereka? kalau tak pernah rasa jangan buat tapi kalau dah pernah rasa itu lah yang orang lain rasa bila kita sebarkan aib orang lain di social media kita.

Saya sangat tak faham kenapa mesti social media yang jadi pilihan untuk sebarkan semua benda yang tak berapa nak elok? cuba anjakan sikit fikiran kita dan letak kan diri kita di situasi yang saya akan tuliskan…

katakan kita memang suka menulis tentang keburukan orang lain dan satu hari Allah rampas sikit nikmat yang di berikan pada kita tapi kita tetap tak nampak dan kita masih teruskan menyebarkan keburukan orang lain. dan sampai satu saat Allah mengambil nyawa kita tanpa sempat kita insaf dan memohon maaf pada mereka yang telah kita aibkann lebih malang lagi kita tak sempat nak padam apa yang dah kita tuliskan di social media kita.. apa akan jadi pada kita?

Dosa dengan Allah boleh di ampunkan tapi dosa kita dengan manusia? jadi sebelum lakukan apa-apa fikir dulu habis-habis bukan bertindak ketika marah atau ketika tak boleh nak fikir dengan waras.

untuk mengubah seseorang menjadi baik kita tak perlu “menghina” atau menggunakan bahasa yang tak sepatutnya.. kadang-kadang saya perhatikan ada antara kita-kita nieh bagaikan bangga menggunakan bahasa yang tak sepatutnya untuk menegur orang lain… perlu ke? mana-mana agama pun tak ajar “menhina” untuk mengubah seseorang untuk menjadi baik.

Nota : kalau entry macam tergantung tu sah-sah tengah ngantuk 🙂

send via samsung mobile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.