Bila Aku Jatuh Cinta #2

By | 04/05/2011

Yang pertama nis lakukan adalah memeriksa senarai kriteria “Lelaki Idaman” yang pernah dibuat.

Ya, semua gadis ada senarai ini dalam sedar atau tidak. Semua lelaki juga memiliki senarai kriteria “Gadis Idaman”.

Siapa yang pernah tengok cerita Beauty and Briefcase mesti lebih faham, tapi tak bererti orang lain tak faham apa yang nis maksudkan dengan kriteria lelaki idaman.

Contohnya, nis mahukan lelaki yang lebih tinggi daripada nis (tinggi nis 165cm, agak tinggi untuk seorang gadis Asia. Di Malaysia, purata tinggi perempuan adalah sekitar 150-160cm).

Satu demi satu senarai tu nis perhatikan balik beberapa kali sebenarnya. Dan hasilnya..

1. Tinggi
2. Bijak
3. Pandai berhumor
4. Romantik
5. Boleh faham apa yang nis mahu
6. Tampan
7. Tak mengongkong
8. Tahu jaga penampilan diri
9. Ada cita-cita
10. Ada minat yang sama

Semuanya nis buang? Hahaha.. Buang masa saja senaraikan kan? Tapi kalau diikutkan mungkin cuma no. 5 sahaja yang belum tentu. 9/10?

Kalau disenaraikan lagi mungkin lebih panjang. Contohnya, dia sanggup korbankan sesuatu untuk nis. *masih teringat status sadis tu*

Oh, bercakap tentang status..

tya

Hahaha… Kalau dia tahu apa yang nis buat dengan status dia mungkin dia akan malu atau tergelak besar tengok perangai nis macam budak tak cukup umur. Atau dia akan cakap “Woih ! Status aku tu !” (ini cara dia menaip).

Kalau nak tengok wallpaper desktop nis yang terbaru, itulah dia.

Kenapa nis buat status dia jadi wallpaper? Sebab nis pentingkan nilai sentimental dalam sesuatu perhubungan. Kalau dia sanggup korbankan benda-benda tu semata-mata untuk nis, kenapa nis tak boleh hargai? Bukan mudah nak korbankan benda yang kita betul-betul nak (dan sebenarnya dia boleh beli sekarang pun, rasanya) untuk sesuatu yang belum pasti.

Tapi bila ditanya macam mana nis boleh jatuh hati pada dia, nis tak tahu nak jawab apa. nis tanya balik, “Perlu ada sebab ke?”.

Bagi nis, cinta tak perlu bersebab. Cinta yang ada “sebab” untuk muncul, pasti akan jadi hambar atau hilang selepas “sebab” itu hilang.

Yang pasti, nis jatuh hati kerana dia yang nis kenal. Mungkin orang akan pertikaikan hubungan sekadar di alam maya dan sebagainya. Pernah jumpa pun secara kebetulan dan cuma sekali. Tapi kalau pengalaman selama berhubung dengan dia menunjukkan yang dia bukan jenis lelaki yang tak boleh dipercayai; dan perbincangan melalut-lalut kami pun tak semelalut mana *takkan aku nak cerita semua kat sini kut. Tak perlu kan?*.

Pertemuan seterusnya? Dalam perancangan. Kalau boleh nis nak bawa dia jumpa keluarga secepatnya tapi risau pula dengan niat ayah yang kata nak nikahkan saja terus kalau ada orang datang merisik kami adik-beradik yang perempuan. Takut dia tak bersedia lagi untuk komitmen mengejut macam tu. Kalau tanya nis, mestilah nis sedaya upaya persiapkan diri untuk jadi isteri sebab nis dah tahu dari awal lagi niat ayah.

Oh, ya. nis ada tulis tentang wishlist di blog, tapi nis tak tulis yang satu ni sebab tak nak ayah nampak. – Nak kahwin pada umur 20 tahun (umur nis sekarang 20 tahun 8 bulan)-

Nampaknya yang itu kenalah dibuang, kan? Tak apalah. Umur 22 pun masih dikira muda lagi untuk memegang status “isteri orang”.

Thanks so much to my laling Namia and some more who had helped me through till we can be together like it is now. If it is not because of you I may lose him and have to find someone else. Just hope we will make it till the end.

NotaBuku:
Maaflah, saya merepek tapi bukan sambil makan kerepek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.